پلوتو اخراجی
 
nojum

چرا پلوتو دیگر از سیارات منظومه ی شمسی نیست؟

چند سال قبل، شنیدن این خبر باعث تعجب بسیاری از مردم شد. اما اکنون همه می دانیم که در خانواده ی خورشید هشت سیاره بیش تر نداریم: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. اما واقعاً چرا پلوتو از منظومه ی شمسی اخراج شد؟

انجمن بین المللی نجوم چهار سال پیش تعریف دقیقی برای «سیاره» ارائه کرد، که قبل آن، پلوتو دیگر سیاره محسوب نمی شد و در شاخه ای دیگر به نام « سارات کوتوله) قرار می گرفت. مردم با شنیدن این خبر بسیار تعجب کردند و حتی برخی از مردم برای نشان دادن ناراحتی خود در خیابان ها تجمع کردند. این موضوع آن قدر بر روی مردم تاثیر گذاشت که در آمریکا کلمه جدید " پلوتویید"ساخته شد و انجمن زبان محلی آمریکا آن را به عنوان کلمه ی برگزیده ی سال 2006 میلادی انتخاب کرد. این کلمه به کعنای «کم شدن ارزش و مقام چیزی» به کار گرفته شد. چیزی شبیه به کلمه ی "پاستوریزه" که برگرفته از نام لویی پاستور دانشمند فرانسوی است. حقیقت این است که پلوتو با سیارات منظومه شمسی تفاوت های زیادی دارد و به خاطر این تفاوت ها بهتر است که پلوتو را سیاره ندانیم. یکی از مهم ترین تفاوت های پلوتو با دیگر سیارات منظومه شمسی اندازه ی آن است. پلوتو حتی از ماه که شب ها در آسمان می بینیم کوچک تر است، به علت همین اندازه ی کوچک تا 100 سال پیش هیچ انسانی نتوانسته بود، حتی با بهترین تلسکوپ ها هم آن را ببیند. یکی دیگر از مشکلات پلوتو برای سیاره بودن جنس آن است. زحل، مشتری، اورانو و نپتون همگی از جنس گاز هستند.اما پلوتو که بعد از آن ها قرار گرفته است، جامد است و از سنگ و یخ تشکیل شده است. تفاوت مهم دیگری که پلوتو با سیارات منظومه مسی دارد، زائیه ی مدار آن است. مدارهایی که سیارات در آن ها به دور خورشید می چرخند تقریبا روی یک صفحه قرار دارد و نسبت به هم دیگر کج نیستند اما مدار پلوتو تقریبا 17 درجه نسبت به مدار بقیه ی سیارات کج است. در ضمن مدار همه ی سیارات تقریبا دایره است اما مدار پلوتو بیش از اندازه کشیده شده است.در نزدیکی پلوتو اجرام بسیاری با اندازه هایی شبیه پلوتو وجود دارند. اگر بخواهیم پلوتو را سیاره در نظر بگیریم، مجبور خواهیم بود همه ی دوستان پلوتو را هم سیاره بنامیم. در صفحه 46 کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی به این اشاره شده است که: سیارات منظومه ی شمسی به دو گروه داخلی از جنس سنگ و فلز و خارجی از جنس مایع و گاز، تقسیم می شوند و پلوتو در این تقسیم بندی جا ندارد. اما به هر حال پلوتو نهمین سیاره ی منظومه ی شمسی شمرده شده است.ولی در سال های آینده این مطلب حذف خواهد شد.

آیا می دانید:

-یک سال پلوتو مساوی با دو و نیم قرن ِ زمین . چون این سیاره ی کوتوله هر 250 سال یک بار به دور خورشید می گردد.

-بخش قابل توجهی از پلوتو را یخ تشکیل داده، اگر به خورشید نزدیک تر بود به یک ستاره ی دنباله دار تبدیل می شد.

-

 

 

وقتی پلوتو کشف شد آن را سیاره ی ایکس لقب دادند اما بعدها دختری 11 ساله در شهر آکسفورد انگلیس پیشنهاد کرد، نام یکی از خدایان یونان قدیم یعنی "پلوتو" را روی آن بگذاریم.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
برچسب:, ::
ali24

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان nojum و آدرس astronomy16.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 40
بازدید هفته : 105
بازدید ماه : 105
بازدید کل : 14230
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



\


کد ورود به چت روم

http://8pic.ir/images/37465335578278633947.gif پلوتو اخراجی
<-PostContent->
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->

برچسب‌ها: <-TagName->


ادامه مطلب
تاريخ : <-PostDate-> | <-PostTime-> | نویسنده : <-PostAuthor-> |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت